سومین کارگاه ریاضی  در دانشکده علوم ریاضی دانشگاه  برگزار شد

 

سومین کارگاه ریاضی در آذر ماه با ارائه 10 در دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید.

هدف از برگزاری این کارگاه آشنایی بیشتر دانشجویان با نگارش مقاله، تحقیق و پژوهش در زمینه های مختلف ریاضی، آشنایی با نرم افزار تخصصی Tex و همچنین شیوه های نوین مقاله نویسی و اخلاق علمی در تحقیقات ریاضی بود. این کارگاه در سالن دکتر بزرگ نیا برگزار شد و مورد استقبال بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ویژه دانشجویان دکترا قرار گرفت. در این کارگاه سخنرانی های 20 دقیقه ای توسط اعضای هیئت علمی دانشکده ریاضی با موضوعات تقریبا متفاوت صورت پذیرفت که خلاصه ای از موضوعات آن به شرح ذیل می باشد:

ابتدا آقای دکتر رهبرنیا نکاتی در مورد روش صحیح مقاله نویسی بیان کرده و مواردی راجع به روش نگارش صحیح مقالات تخصصی عنوان کردند.

پس از ایشان آقای دکتر ابراهیمی ویشکی نکات ارزنده ای در مورد اخلاق و رفتار شایسته در پژوهش بیان فرمودند.

سپس خانم شهربانو صادقی، کارشناس ارشد اطلاع رسانی، سخنرانی خود را با ارائه اطلاعاتی در مورد پایگاه تخصصی MathScinet بیان کردند و بخشهای مختلف آن را شرح دادند. ایشان همچنین مطالبی تحت عنوان آشنایی با مولفه های علم سنجی و مفاهیمی برای سنجش تأثیر نویسنده و مجله نظیر H-index و Impact Factor بیان کردند.

آقای دکتر جباری نکاتی چند در مورد روش تهیه مقالات کاربردی ارائه نمودند. سپس بحث هایی ضمن یک پذیرایی مختصر به مدت 20 دقیقه انجام شد.

برنامه کارگاه با سخنرانی مشترک خانم صذیقه صادقی و آقای دکتر قنبری در مورد دانستنی های ضروری در مورد Latex شروع شد و ایشان نکات مفیدی راجع نرم افزار Latex بیان کردند. اجرا و نمایش محاسبات نرم افزار R در Latex توسط آقای دکتر سرمد صورت گرفت که دربرگیرنده چند مثال کاربردی از نحوه فراخوانی نرم افزار R در Tex و رفع مشکلاتی از قبیل درج تصاویر در Tex بود.

آقای دکتر مصلحیان نکات ارزنده ای در مورد نحوه نگارش یک مقاله استاندارد ارائه نمودند. ایشان به عنوان سردبیر چند مجله معتبر بین المللیISI به نکاتی در مورد ساختار نگارش مقاله برای جلب توجه داور اشاره نمودند که برخی از مطالب ایشان برای دانشجویان جذاب و تازه بود.

آقای دکتر رجب زاده که یکی از پیشکسوتان دانشکده علوم ریاضی هستند به مراحل و گام هایی برای شروع نگارش یک مقاله اشاره فرمودند. ایشان با بیان خاطرات و تجارب ارزنده خود در خارج از کشور به افزایش انگیزه و امید در دانشجویان و پژوهشگران پرداختند.

در پایان آقای دکتر میرزا وزیری سخنرانی خودشان را به عنوان تکه کلام های مفید در نگارش، نحوه صحیح نویسی ریاضی و همچنین جملات و گزاره های منطقی در ریاضیات بیان نمودند.

puremath4

گروه ریاضی محض

appmath

گروه ریاضی کاربردی

stattistics

گروه آمار

compsc

گروه علوم کامپیوتر