مراسم پرده برداری از تندیس خیام نیشابوری با حضور دکتر کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر بهرامی معاون پژوهش وفناوری ، دکتر یوسفی معاون فرهنگی واجتماعی، رییس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه و جمعی از استادان و دانشجویان ، صبح روز یکشنبه، 4 مهرماه در دانشکده علوم ریاضی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی دانشگاه، به نقل ازروابط عمومی دانشگاه، دکتر کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به دانشجویان و استادان، از حرکت خودجوش و ارزنده دکتر مشایخی فرد، بانی ساخت مجسمه خیام و دکتر خشیارمنش رئیس سابق دانشکده علوم ریاضی تجلیل و از زحمات دکتر سهیلی رئیس دانشکده علوم ریاضی قدردانی کرد.

ایشان اقدام مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه برای نصب مجسمه مفاخر ایران و خراسان در پردیس دانشگاه را اقدامی درخور دانست و از زحمات دکتر ساکت، ریاست این مرکز تشکر کرد.

پیش از سخنان دکتر کافی، دکتر سهیلی، رئیس دانشکده علوم ریاضی نیز با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید، خیام را یکی از بزرگ ترین ریاضی دانان و منجمان ایرانی دانست و گفت: خیام در ریاضی به عنوان نماد انتخاب شده و جامعه ریاضی ایران 28 اردیبهشت، سالروز تولد خیام را به عنوان روز ملی ریاضیات انتخاب کرده است.

وی همچنین از دکتر مشایخی فرد و دکتر خشیارمنش، رئیس پیشین دانشکده که تلاش ارزنده ای برای ساخت و نصب مجسمه خیام به عنوان نماد دانشکده انجام داده اند، تشکر کرد.

در ادامه دکتر مشایخی فرد، عضو هیأت علمی گروه آموزشی ریاضی محض و بانی ساخت مجسمه خیام در دانشکده علوم ریاضی، در سخنانی گفت: این اقدام در راستای نیازهای فرهنگی و تجلیل از مفاخر نامدار خطه خراسان انجام شده است.

وی در ادامه با تشکر از آقای عقیل اصلی چوکانلو که زحمت ساخت این مجسمه را به عهده داشته است، خاطرنشان کرد: طرح آرامگاه خیام نیز در محوطه کنار این مجسمه به صورت دو بعدی طراحی و اجرا شده است.

دکتر ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه نیز در این مراسم با بیان اینکه خیام نمودار شخصیت منشوری ایرانیان و کمال طلبی آنان است، گفت: شخصیت خیام به گونه ای است که در علم سرآمد است و در فلسفه پرسشگر، در الهیات اهل چون و چراست و در کلام باورمند و در شعر شوریده ای سرکش و معترض.

وی در ادامه یکی از مهم ترین اهداف مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه را هویت بخشی و آشناکردن نسل جوان و دانشجو با مفاخر بزرگ ایران و اسلام دانست و یادآور شد: یکی از بهترین روشها برای نیل بدین هدف، نصب تندیس ها، سردیس ها، و نقش برجسته های نامداران این مرز و بوم در پردیس دانشگاه است که این امر زیبایی و سرسبزی و فرح انگیزی پردیس دانشگاه را با روح علم و فرهنگ و هنر عجین می سازد.

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه با اشاره به اینکه در دوره جدید فعالیت های مرکز این سومین اثر حجمی است که در دانشگاه پرده برداری می شود، ابراز امیدواری کرد این حرکت ارزنده فرهنگی با حمایت های رئیس محترم و مدیران ارشد دانشگاه استمرار یابد.

این مراسم با اهدای لوح تقدیر به دکتر مشایخی فرد، طراح ایده ساخت مجسمه خیام و آقای عقیل اصلی چوکانلو، سازنده تندیس، پرده برداری از آن و امضای تابلوی یادبود به پایان رسید.