ramعضو هیأت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد : کارآفرین بودن دانشگاه، متأثر از نوع تفکر اعضای هیأت علمی است

دکتر رسول رمضانیان، عضو هیأت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد در نوشتاری که در خبرگزاری فرارو درج شده، پیرامون ملزومات محقق شدن دانشگاه های کارآفرین سخن گفته است.
در بخشی از این نوشتار که در تاریخ 13 آبان 1396 منتشر شده، آمده است : "از نگاه پراگماتیست، علم داشتن و عالم بودن غیرقابل تفکیک از مشاهده و عمل است . اگر فردی بگوید نظریه‌ای را می‌داند، ولی نمی‌داند که اولا این نظریه، مدل صوری کدام مشاهده پدیده طبیعی است و دوما چه فایده، عمل و فناوری از آن برمی‌خیزد، دیگر او دانایی ندارد، بلکه دانایی او در سطح فهمی خرافه‌گونه است."
"در یک کلاس درسِ اسکولاستیکی، به نمادها و قوانین بین نمادها یک نظریه علمی اصرار می‌شود، و برای آنکه مبادا دانشجویان بپرسند که مشاهده و عمل چه شد، استاد این نمادها و روابط را پیچیدگی و سختی بیشتر می‌دهد و به آنها می‌گوید که مشاهده و عمل به این سادگی نیست و باید هنوز صبر کنند."
"این در حالی است که در کلاس درسِ پراگماتیستی گفته می‌شود که علم آسان است، تنها اگر برای شما تشریح شود که این نمادها مجرد شده و مشاهده چه امر طبیعی است. در کلاس درس پراگماتیستی بر تشریح و مدل کردن پدیده طبیعی با استفاده از نظریه علمی و ایجاد فناوری و عمل برای کنترل پدیده طبیعی و به خدمت گرفتن آن اصرار می‌شود."
متن کامل این نوشتار از لینک زیر قابل دسترس می باشد:

http://fararu.com/fa/news/335216/ چرا-دانشگاه‌ها-کارآفرین-نیستند