معاونت پژوهش و فناوري دانشكده علوم رياضي با همكاري معاونت ايجاد و توسعه واحدهاي فناور پارك علم و فناوري خراسان سخنراني با عنوان" علوم داده در فرصت هاي كسب و كاري آن " را از ساعت 12 تا 14 روز يكشنبه 19 آذر در سالن استاد دكتر بزرگ نياي اين دانشكده برگزار كرد.

در اين نشست كه به مناسبت هفته پژوهش و فناوري با حضور اعضاي هيأت علمي، دانشجويان و علاقمندان اين موضوع برگزار شد، دكتر مسعود مظلوم، مدرس و پژوهشگر پسادكتري دانشگاه آمستردام پيرامون آشنايي با علم داده به عنوان علم آينده، كاربردهاي علوم داده و معرفي بخشي از فرصت هاي كسب و كاري علوم داده براي حاضران سخن گفت.

دكتر مظلوم هدف از اين سخنراني را معرفي علم داده در راستاي ايجاد يك مركز تحقيقاتي در IPM كه با ديگر مراكز دنيا از جمله مركز علم داده آمستردام همكاري نمايد، عنوان کرد.
وي در خصوص داده، مفاهيم علوم داده و معرفي اپليكيشن مبتني بر آن مطالبی را بیان کرد.
دکتر مظلوم با تأكيد بر اين نكته كه با توجه به حجم زياد داده اي كه توسط استفاده كنندگان توليد مي شود، داده به تنهايي به درد نمي خورد اظهار داشت مهم آن است كه اطلاعات و دانش را از آن داده ها استخراج و از آن دانش استخراج شده، استفاده كنيم.

مدرس دانشگاه آمستردام در خصوص نحوه كار موتور هاي جستجو و اينكه چگونه استخراج دانش مبتني بر علوم داده و يادگيري ماشين مي تواند در رسانه هاي اجتماعي، خريد و فروش، آب و هوا، ستاره شناسي، فيزيك، پزشكي، سياست، ورزش، حوزه سلامت و شهر هوشمند كاربرد داشته باشد، نكاتي را بيان داشت.

وي ضمن اشاره به تعداد فراوان افراد مستعد و توانمند به لحاظ علمي در ايران بر پرورش متخصص علوم داده و بهره گيري از مهارت آنها به عنوان راه حلي كارا و كم هزينه براي رفع مشكلاتي از قبيل مصرف انرژي، آلودگي هوا، ترافيك ، روانشناسي و علوم انساني، صنايع غذايي و بلاياي طبيعي اشاره کرد.

دکتر مظلوم راه اندازي آزمايشگاه هاي علوم داده توسط شركتها و سرمايه گذاري روي دانشجويان دكتري، مشاركت در پيشنهاده هاي تحقيقاتي و كار با دانشجويان را مبناي آغاز همكاري علم و صنعت برشمرد.

پژوهشگر پسادکتری دانشگاه آمستردام در بخش ديگري از سخنانش ضمن اشاره به قانون مور پيرامون انفجار داده ها، در خصوص استفاده از علم داده در معروفيت برند و سنجه هاي اندازه گيري معروفيت در شبكه هاي اجتماعي به عنوان كاربردي از بكارگيري علم داده در تجارت مطالبي را بيان كرد.

وي در ادامه با تاکید بر اهميت آناليز كردن اطلاعات شبكه هاي مجازي در دنياي تجارت و نشان تجاري، درخصوص چگونگی تعیین محبوبیت برند با استفاده از علم داده و هوش مصنوعي توضیحاتی ارائه کرد.

در پايان اين برنامه دكتر مظلوم به پرسش های حاضران پیرامون موضوع پاسخ گفت.

براي دسترسي به منابع اطلاعاتي در خصوص اين سخنراني و جناب آقاي دكتر مظلوم به نشاني Ipm.ac.ir/ds2017 مراجعه و يا با پست الكترونيك زير تماس حاصل فرماييد.

photo 2017-12-11 07-58-27

photo 2017-12-11 07-58-31

photo 2017-12-11 07-58-42

photo 2017-12-11 07-58-36

فایلهای سخنرانی :

From Like to Love Brand in Social Media

data-scien1ce-ipm