درراستاي ارتقاي جايگاه آموزش عالي و حفظ حريم دانشمندان و فرهيختگان و ارج نهادن به حقوق مالكيت فكري اشخاص و دراجراي قانون پيشگيري و مقابله با تقلب درتهيه آثار علمي، توجه رؤسا، مسؤولان اعضاي محترم هيات علمي دانشجويان و كاركنان محترم دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي را به مطالب ذيل جلب مي نمايد:

1- قانون فوق در تارخ 21/6/ 1396 در روزنامه رسمي منتشر شده است و برابر قانون 15 روز پس از انتشار لازم الاجرا است. لذا قانون مزبور قبل از تصويب آيين نامه اجرايي نيز لازم الاجرا مي باشد.​

2- به موجب اين قانون تهيه، عرضه و واگذاري آثاري از قبیل: رساله، پايان نامه، مقاله علمي، طرح پژوهشي، گزارش و غيره به اشخاص حقيقي با حقوقي با هدف ارائه اثر به عنوان اثر خود، وصف مجرمانه داشته و مستوجب مجازات است .

3- معاونت و تسهيل در ارتكاب جرائم فوق نيز داراي مجازات قانوني است.

4- عدم رعايت حقوق مالكيت فكري از سوي اعضاي هيات علمي، دانشجويان و كارمندان به استناد تبصره 7 قانون فوق از طريق مراجع انتظامي، انضباطي و اداري دانشگاه قابل تعقيب مي باشد.

5- وفق قانون فوق، هيات هاي رسيدگي به تخلفات انتظامي اعضاي هيات علمي، تخلفات اداري كاركنان و كميته هاي انضباطي دانشجويان موظفند با فوريت به تخلفات اشخاص رسيدگي و حكم مقتضي صادر نمايند.

6- به موجب قسمت ديگري از اين قانون دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي موظفند پروپوزال ها (پيشنهاده ها) و تمامي متن رساله ها و پايان نامه ها را درسامانه هاي اطلاعاتي ايرانداك همانند جويي كنند.

7- به منظور حسن اجراي قانون و پيشگيري از وقوع جرم و مجازات مقتضي است مراتب را به كليه اعضاي هيات علمي، دانشجويان، كاركنان و هيات رسيدگي به تخلفات انتظامي اعضاي هيات علمي و تخلفات اداري كاركنان و همچنين كميته انضباطي دانشجويان ابلاغ فرماييد.