دکتر ناصر کنعانی، استاد دانشگاه فنی برلین، در ساعت 11 تا 12 روز شنبه 24/9/97 در دانشکده علوم ریاضی پیرامون دستاوردهای ریاضی عمر خیام نیشابوری (غیاث الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری) فیلسوف، ریاضیدان، ستاره شناس و رباعی سرای ایران برای حاضران سخن گفت.
وی در ابتدا به معرفی مختصری از خیام و زندگی نامه او پرداخت و اینکه 800 سال پس از درگذشت خیام دستاوردهایش در جبر شناخته شده است را نکته ای قابل توجه دانست .
دکتر کنعانی جبر را رسیدن از واقعیات یا کمیات نامعلوم به  واقعیات یا کمیات معلوم تعریف کرد. وی با اشاره به کتاب جبر و مقابله خیام او را نخستین کسی دانست که معادلات درجه 3 را دسته بندی و به حل آنها با استفاده از مقاطع مخروطی دست یافته است.  وی در ادامه سخنانش در خصوص خیام و ضرایب دو جمله ای ها، خیام و ایراد او به اصل پنجم اقلیدس که منجر به پدید آمدن هندسه غیر اقلیدسی شده است اشاره کرد و افزود: اینشتین با کمک این هندسه توانست نظریه نسبیت را تعریف کند. خیام و اصل توازی و خیام و تقویم جلالی از دیگر موضوعاتی بود که دکتر کنعانی به آنها اشاره کرد. وی از خیام با عنوان دانشمندی کم گو و گوهرگو یاد کرد و اشعار او را نیز منطبق با ذهن ریاضی وار او دانست و با خواندن رباعی زیر به صحبت های خود خاتمه داد.
اسرار ازل را نه تو دانی و نه من، وین خط مقرمط  نه تو خوانی و نه من، هست از پس پرده گفتگوی من و تو،  چون پرده برافتد نه تو مانی و نه من
گفتنی است دکتر ناصر کنعانی دارای درجه دکتری در رشته فیزیک جامدات از دانشگاه فنی برلین می باشد. وی چهار سال در موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه فلوریدا به عنوان استاد مدعو در آمریکا تدریس و مجددا به آلمان بازگشت. او تحصیلا ت خود را در دانشگاه مونتان لئوبن (en)  و دانشگاه فنی برلین در رشته های مهندسی علوم مواد، دکترای فیزیک جامدات و فوق دکترای الکتروشیمی به پایان رسانید. دکتر کنعانی از سال 1985 به مدت بیست سال در کنار تدریس در دانشگاه فنی برلین، مسئولیت بخش تحقیقات و مدیریت کیفیت یک شرکت فرانسوی- آلمانی را نیز به عهده داشته است. وی مقالات بسیاری در مجلات علمی- فنی کشورهای غرب منتشر ساخته و چند کتاب علمی به زمان آلمانی و انگلیسی درباره علم مواد و آبکاری تألیف کرده است.

IMG 6401IMG 6394