دانشکده علوم ریاضی به مناسبت هفته سرآمدی آموزش، جلسه مباحثه ای با عنوان " دوئل آموزش و پژوهش" را در ساعت 12 روز یکشنبه 8 اردیبهشت 98 در سالن استاد دکتر بزرگ نیای دانشکده برگزار کرد.
در این برنامه، دکتر محمد صال مصلحیان، مدیر پژوهشی دانشگاه و استاد دانشکده علوم ریاضی به عنوان مطلع پژوهشی (چهره شاخص در پژوهش) و دکتر مجید میرزاوزیری، مسوول شهر ریاضی و استاد دانشکده علوم ریاضی به عنوان مطلع آموزشی (چهره شاخص در آموزش) با حضور اعضای هیأت علمی، دانشجویان و علاقمندان به مباحث آموزشی و پژوهشی به مباحثه پرداختند.
در آغاز این مباحثه، دکتر مصلحیان، به جایگاه دانشگاه به عنوان مرکز اصلی آزاداندیشی و انتقاد اشاره کرد و گفت "در چهارگانه دولت-صنعت-مردم-دانشگاه، باید به دانشگاه نقش تعیین کننده و پیشرو داد و نه پیرو و وامدار". وی گسترش علوم انسانی (برای ارتقای فرهنگ مردم)، توسعه علوم بنیادی (برای گسترش عقلانیت علمی به عنوان پایه های فناوری های آتی) و نقد راهبردهای دولت (برای متعالی کردن حکومت و حفظ حقوق مردم) را وظیفه اصلی دانشگاه دانست و آموزش و پژوهش را به مثابه دو بال برای رسیدن به این اهداف عنوان کرد.
دکتر میرزاوزیری در آغاز به پیشینه همکاری پژوهشی عمیق خود با دکتر مصلحیان پرداخت و سپس به پاره ای از پژوهش ها که در سطحی بسیار بالاتر از سطح جامعه انجام می شود اشاره و این سوال را مطرح کرد که چگونه پژوهش می تواند کاربردی تر صورت بگیرد.
دکتر مصلحیان، با تأکید بر اهمیت آموزش، آن را بنیاد پژوهش دانست و افزود: برای انجام پژوهش لوازم و شؤونی لازم است و پژوهشگر باید فراغ بال داشته باشد تا بتواند تحقیق کند. بنابراین همه ممکن است نتوانند پژوهش سطح بالا انجام دهند. وی افزود آموزش، در سایه پژوهش نیست بلکه هر کدام جایگاه خود را دارد و البته آموزش مقدم بر پژوهش است و برای پژوهش اصیل، باید آموزشی درست وجود داشته باشد که بتواند پژوهشگرخوب تربیت کند. اگر کسی پژوهشگر خوبی است، در دوران مدرسه خوب تربیت شده است. در عین حال برای آموزش و تدوین کتابهای درسی هم مطالعه و تحقیقات درخور انجام نمی شود در حالی که هر تغییری در آموزش (برنامه ها و شیوه ها) باید بر اساس مطالعه و پژوهش صورت بگیرد. وی کاهش گرایش دانش آموزان به رشته های ریاضی را یک آسیب دانست و از آن به عنوان یک بحران ملی یاد کرد.
دکتر میرزاوزیری نیز در تأیید سخنان وی اظهار داشت:  آموزش و پژوهش دو روی سکه هستند و دانش آموزان المپیادی که آموزش های سطح بالا دیده باشند می توانند کارهای پژوهشی خوب انجام دهند. دکتر میرزاوزیری افزود: هر فردی قریحه ای دارد و همه قریحه انجام کار پژوهشی ندارند  و برخی هم قریحه انجام کار آموزشی خوب  ندارند. نکته مهم این است که پژوهش باید مستقل از مصرف کننده باشد و دانشگاه باید به جامعه خط بدهد. وی ازاین موضوع که در آموزش برخلاف پژوهش، فعالیت های شاخص آموزشی نمود بین المللی ندارند و در ارتقاء و سایر سنجش ها چندان مورد توجه قرار نمی گیرد به عنوان یک آسیب یاد کرد و  بعضی از آیین نامه های بالا سری در این باره  را نیازمند بازنگری دانست.
 دکتر میرزا وزیری افزود: تفکر غالب این است که پژوهش نمی تواند با سرعت انجام شود بلکه باید به آهستگی صورت بگیرد، در حالی که با سرعت و شتابی که جامعه و رشد علم و تکنولوژی دارد باید با سرعت آن هماهنگ شد.
در پایان حاضران به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و  سوالاتی مطرح کردند که توسط سخنرانان پاسخ داده شد.

IMG 9972IMG 9969IMG 9967