استاد گروه ریاضی محض دانشگاه، آقاي دكتر صال مصلحيان به  مناسبت هفته پژوهش به ایراد سخنرانی  با عنوان "چالشهاي نويسندگي در مقالات" پرداخت
ایشان دراین سخنرانی  که در روز یکشنبه  24 آذر ماه در دانشکده علوم ریاضی برگزار گردید با بیان نکات مهمی در زمینه مفهوم و کارکرد علم به چالشهاي نگارش مقالات علمی پرداخت.
مدیر پژوهشی دانشگاه ابتدا گفت: مملکت ما از دوره قاجار یک دفعه از دوره و تفکر فئودالی به دوره و اندیشه مدرن جهش کرد؛ بدون این که هیچ دوره تکاملی و تکوینی همچون رنسانس، عصر روشنگری، و انقلاب صنعتی را طی کرده باشد. از دوره قاجار تاکنون هر چه را در غرب دیدیم و خوشمان آمده است به ایران وارد کردیم، مانند تلگراف، چراغ برق، راه آهن، تلفن، عکاسی، اداره پلیس، تأتر، چاپارخانه، بیمارستان، دبستان، تلسکوپ، گرماسنج، گرامافون، تلمبه، کبریت، چتر، و ... حکایت علم و فناوری در ایران نیز چنین بود. علم و فناوری غربی را بدون زمینه هایی که در آن به وجود آمده و زیرساختهایی که آن در رشد کرده است، و بدون  فرهنگ و فلسفه آن وارد ایران کردیم. درختی را از جایی آباد کنیدیم و در کویری خشک کاشتیم و دائم نگران این بوده ایم که چرا میوه خوبی نمی دهد.
وی سپس به ملاکها و شاخصهای کیفی رشد علمی در دنیا اشاره نمود و گفت کیفیت کارهای پژوهشی در دانشگاهها و موسسات پژوهشی را محققین ماهر با فکر آزاد و آزادی فکر داشتن، مواد و تجهیزات آزمایشگاهی خوب داشتن، آمد و شد بین المللی داشتن، منزلت و شأن اجتماعی درخورمحققان داشتن، و...   تضمین می کند نه صرفا تعداد مقالات، آن هم مقالات بی فایده یا تکراری در حاشیه علم جهان!
در ادامه سخنرانی، دکتر مصلحیان به تبیین این موضوع پرداخت  که هر فردي مسئول ضمانت صحت و اصالت كتاب ها، مقاله ها، گزارش ها، رساله ها، و پايان نامه هايي است كه در آنها به نحوي مشاركت يا دخالت دارد.
وی همچنین گفت که نويسنده مسئول يك مقاله، فرد كليدي در تصويب و راهبري پروژه (سرتيم پژوهشي) است و در صورت افزايش ميزان اثر بخشي فرد ديگر در تيم نسبت به سر تیم، اين عنوان قابل تفويض به افراد ديگر مي باشد. وی افزود نويسنده مسئول، مسئول مستقيم محتواي علمي، مراقبت از اصالت، رعايت اخلاق انتشار، و اطمينان از عدم هم پوشاني با آثار ديگر است اما سایر نویسندگان نیز به سهم خود مسئولند.
 در ادامه سخنرانی به سوالات مطرح شده حضار پاسخ داده شد.
در پایان مراسم سخنرانی، به پاس خدمات پژوهشی و تحقیقات تأثیرگذار وی، از سوی مدیریت دانشکده علوم ریاضی لوح یادبودی به استاد تقدیم  گردید

2mos1mos3mos4mos