مراسم افتتاحیه آزمایشگاه علم داده دانشکده علوم ریاضی مشهد روز دوشنبه 21 اردیبهشت ماه 1400 و همزمان با هفته سرآمدی آموزش، بصورت حضوری و مجازی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم پس از پخش قرآن، سرود ملی و کلیپ معرفی دانشکده علوم ریاضی، آقای دکتر سهیلی رئیس محترم دانشکده، ضمن اشاره به سیاست دانشکده علوم ریاضی درخصوص راه اندازی رشته های تقاضا محور از جمله رشته علم داده، از راه اندازی این رشته در مقطع کارشناسی ارشد خبر داده و توضیحاتی درمورد مشارکت آزمایشگاه علم داده این دانشکده و رصدخانه شهری شهرداری مشهد ارائه دادند.
در ادامه آقای دکتر آرشی مسئول محترم راه اندازی آزمایشگاه علم داده، هدف از افتتاح این آزمایشگاه را حل مسائل واقعی جامعه در حوزه مختلف، توسعه تکنیک ها و ابزارهای محاسباتی با استفاده از روش های آماری و همراهی آن با علوم ریاضی و کامپیوتر، تهیه پایگاه داده های مختلف در حوزه های تحقیقاتی، تربیت نیروی انسانی متخصص، انجام پروژه های اجتماعی، صنعتی و اقتصادی، برگزاری مسابقات و پروژه های مختلف، ارائه مشاوره و برگزاری دوره‌های آموزشی دانستند و از افرادی که در راه اندازی و برگزاری افتتاحیه این آزمایشگاه همکاری داشته اند تشکر و قدردانی کردند. ایشان در ادامه از سایت به آدرس http://dslab.um.ac.ir رونمایی کرده و شورای راهبردی، کمیته علمی و مشاورین آزمایشگاه را معرفی کردند.
پس از پخش تیزر معرفی علم داده، دکتر مظلوم پژوهشگر پسادکتری علم داده در دانشگاه آمستردام هلند بیان کردند که در سال ۲۰۱۳ علم داده در اثر ۳ انفجار بزرگ شكل گرفت. انفجار در توليد داده‌هاي كلان، در حوزه سخت افزار و نهايتا در مبحث يادگيري عميق؛ علم داده را رسما بوجود آوردند.
در ادامه آقاي دكتر مظلوم ضمن معرفي آزمايشگاه علم داده دانشگاه آمستردام هلند، دو هدف ویژه آزمايشگاه تحقيقات علم داده‌ي آمستردام را بیان کردند که عبارتند از هدف آكادميك؛ كه به حل مسائل دنياي علمي مي‌پردازد و هدف تجاري؛ كه به‌دنبال حل مسائل واقعي دنياي كسب و كار و ايجاد ارزش افزوده از داده‌هاي خام مي‌باشد. ایشان تاکید کردند که جهت نيل به اين اهداف، ارتباط آزمايشگاه با دپارتمان‌هاي مختلف دانشگاه و سازمان‌ها و نهادهايي از قبيل شهرداري، پليس، صنايع خودروسازي، نفتي و فولادي ضروري بنظر مي‌رسد.
در انتهای مراسم، آزمایشگاه علم داده با حضور هیات رئیسه و جمعی از اعضای هیات علمی دانشکده، آقای دکتر شاکری روش مدیر کل دفتر آمار، پژوهش و مطالعات راهبردی شهرداری، دکتر عباس زاده رئیس مرکز نوآوری شهری، مهندس افضلی رئیس مرکز تحلیل داده های شهری، مهندس جوادی رئیس مرکز رصدهای آماری شهرداری مشهد و مهندس میلانی مدیرعامل موسسه Ishia افتتاح گردید.

IMG 3862IMG 3876IMG 3877IMG 3890IMG 3907