جناب آقای دکتر مجید میرزاوزیری استاد گروه ریاضی محض دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد در تاریخ سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به مناسبت روز زنان در ریاضیات سخنرانی‌ای تحت عنوان "مزایده خرد در مناقصه زمان"داشتند.
ایشان در ابتدای صحبت خویش با ذکر این نکته هر چند به مناسبت روز زنان در ریاضیات صحبت می‌کنند اما صرفا مخاطب سخنان زنان و هم چنین صرفا درباره ریاضیات نخواهد بود و قصد ایشان کلی‌تر و ایجاد یک زمینه فکری است. ایشان بیان داشتند که چهار عبارت «غروب انسان»، «بازار جهان»، «حمایت دیگران» و «انگیزه» محور اصلی صحبت ایشان است. سپس با ذکر یاد و نام خانم مریم میرزاخانی انسان متوجه می‌شود که دنیا چه زود برای بعضی افراد می‌گذرد! و این انگیزه اصلی ایشان برای انتخاب عنوان سخنرانی بوده است. همچنین با بیان این نکته که هستند افرادی که حتی پس از مرگ به حیات خود ادامه می‌دهند به دلیل که اسم‌شان ماندگار می‌شود فارغ از مبحث دینی آن که در تخصص ما نیست. با این مقدمه ایشان وارد بحث عبارت «غروب انسان» شدند و این‌گونه آنرا تعریف کردند که می‌توان برای آن سه معنی در نظر گرفت، یک غروب زودرس به معنای محو شدن آدمی قبل از مرگ طبیعی، دوم غروب به معنای مرگ فیزیکی و سوم اتفاقات بعد از مرگ و فراموش شدن!
در ادامه با ذکر دو دیدگاه برای زندگی، یک دیدکاه عام یعنی به نوعی سفر دیدن زندگی و دیدگاه دیگر که اندیشمندان و متفکرین بسیاری به آن اعتقاد دارند یعنی بازار جهان وارد بحث دوم شدند. ایشان با اشاره به بیتی از حافظ  « گلعذاری ز گلستان جهان ما را بس/ زین چمن سایه آن سرو روان ما را بس» ادامه دادند که انسان ممکن است به دو دلیل وارد بازار شود خریدار یا فروشنده یک متاع!
با این دید، مسأله حراجی پیش می‌آید، مزایده و مناقصه! در هنگام فروش قصد به بالاترین قیمت فروختن و در هنگام خرید هدف به نازل‌ترین قیمت خریدن است. بنابراین در بازار جهان هم با مزایده و هم با مناقصه مواجه هستیم. مزایده از این جهت که تمایل داریم خرد بیشتر کسب کنیم و با این کار مرگ سوم را به تاخیر می‌اندازیم و عرصه بیشتر و نام ماندگارتری خواهیم داشت. و البته چون زمان و وقت و فرصت محدود است از نگاهی با مناقصه زمان روبرو خواهیم شد.
ایشان از زنده‌یاد دهخدا نام بردند و گفتند اگر ما کار بزرگ و ارزشمند ایشان یعنی ۴۰ سال کار مداوم و فقط بر اساس علاقه شخصی بر روی فرهنگ و لغت‌نامه دهخدا را ملاک قرار دهیم به جرات می‌توان گفت ما هیچ‌یک هیچ کاری در زندگی انجام نداده‌ایم! و این یعنی معنای واقعی یک مزایده خرد!
سپس وارد بحث جایزه فیلدز در ریاضیات شدند که این جایزه به افرادی تعلق می‌گیرد که باید زیر ۴۰ سال سن داشته باشند. و خانم میرزاخانی تا قبل از این سن افتخارات بسیاری کسب کرده بودند و از دوره دبیرستان، دانشگاه و پس از آن! هم تعداد کارهای انجام گرفته و هم عمق کارهای ایشان نشان دهنده که این فرد چقدر بزرگ و تاثیرگذار بوده است.
یکی از نکاتی مهمی که دکتر میرزاوزیری به آن اشاره داشتند این بود که زمانی که شما کاری را آغاز و انجام می‌دهید صدا و هیاهوی نقد مخرب بسیار بالا است و نباید تحت تاثیر آن قرار گرفت و مایوس شد. و اگر افرادی مانند مریم میرزاخانی، دهخدا، فردوسی، مولوی، حافظ و ... می‌خواستند اینگونه فکر کنند و تسلیم این منتقدین مخرب شوند هیچ اثر ماندگاری در دنیا باقی نمی‌ماند و حیات پس از مرگ خود ادامه نمی‌دادند.
و این یک مسأله بسیار مهمی است که افرادی مانند مریم میرزاخانی آنچنان فاخر و بزرگ زندگی کرده‌اند که حتی ما اکنون به کسب افتخارات ایشان هم افتخار می‌کنیم و این معنای واقعی یک زندگی است و این چنین افراد تا ابد به حیات خود ادامه می‌دهند.
درباره عبارت «حمایت دیگران» ادامه دادند که افراد نام برده شده و دیگر افراد تاثیر گذار در دنیا زیاد به این موضوع اهمیت نمی‌داند، گرچه گاه در آثار خود گله می‌کنند اما آن را جدی نمی‌گرفتند و کار خود را وابسته به حمایت دیگران نمی‌دانستند و فارغ از آن و با تکیه بر. توانایی و انگیزه شخص خود این آثار ارزشمند را خلق کرده و خود و نام‌شان را ماندگار کرده‌اند.
و در نهایت دکتر میرزاوزیری با ذکر نام برخی همکاران خود در دانشکده علوم ریاضی وارد  بحث آخرین عبارت یعنی «انگیزه» شدند.
ایشان اعتقاد داشتند که آنچه باعث انگیزه کار در این افراد که جزو افراد موفق و تاثیر گذار در جامعه هستند، هیچگاه کم رنگ و کم اثر نمی‌شود این است که ایشان منتظر حمایت دیگران نیستند و انگیزه‌ی ایشان درونی است و بیرونی نیست و نگاهشان به حمایت دیگران نیست! و ادامه کار و به نتیجه رسیدن کار به این که بقیه چه می‌خواهند بگویند وابسته نیست.
انگیزه درونی و لذتی که از انجام کار برای افراد موفق و بزرگ حاصل می‌شود باعث شده افرادی مانند خانم مریم میرزاخانی آن‌چنان فاخر زندگی کنند و تا ابد ماندگار شوند.

1mozayede2mozayede