سخنرانی عمومی تحت عنوان « تاریخچه ای از حضور زنان در ریاضیات » روز شنبه ۱ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ ساعت ۱۲ ظهر به صورت مجازی در دانشکده علوم ریاضی برگزار شد.
در این جلسه سرکار خانم دکتر حجازیان عضو محترم هیات علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد، دوران باستان را به عنوان دوران شروع نقش زنان در ریاضیات معرفی نموده و هم چنین قرن هجدهم را شروع جدی نقش بانوان در ریاضیات عنوان کردند.
ایشان افرادی چون ماریا اگنسی، امیلی دوشاتل، سوفی ژرمن، مری سامرویل، سوفیا کووالوسکابا را به عنوان زنانی که در ریاضیات نقش مؤثری داشتند معرفی نموده و شرح حال مختصری از هر یک بیان نمودند.
دکتر حجازیان به بیان توضیحاتی در رابطه با روند تحصیل سوفیاک ووالوسکابا پرداخته و هم چنین خاطر نشان کردند که او اولین بانویی بود که مدرک دکتری از دانشگاه گوتینگن را کسب کرد و در سال ۱۸۸۹ به درجه استادی رسید.
در ادامه ایشان اولین بانویی که موفق به کسب مقام هشتم در مسابقات  Mathematical Tripos    شده بود را معرفی کرده و به ارائه توضیحاتی در رابطه با شرح حال و کارهای شاخص افرادی از قبیل : امی نوتر ، مری کارترایت ، دوروتی جانسون واگان و ... پرداختند.
در انتها، خانم دکتر حجازیان ضمن اشاره به نام زنان ریاضیدان و پرافتخار ایرانی از جمله مریم میرزاخانی، دکتر زهرا افشارنژاد و دکتر فائزه توتونیان و... صحبت خود را با این پرسش به پایان بردند که "از این بانوان چه می آموزیم؟‌".
این جلسه باحضور اعضای محترم هیات علمی و سایرعلاقمندان برگزار شد و با پاسخگویی دکتر حجازیان به پرسش های مطرح شده از سوی حاضرین و اهدای تقدیرنامه ای از طرف دانشکده علوم ریاضی به پایان رسید.

1tarzan2tarzan3tarzan4tarzan