فلسفه جشن و رامش در فرهنگ ایران
سخنرانی عمومی تحت عنوان « فلسفه جشن و رامش در فرهنگ ایران » با سخنرانی آقای دکتر دکتر نجم الدین گیلانی، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد روز شنبه 4 دی ماه سال ۱۴۰۰ ساعت ۱۲ ظهر به صورت مجازی در دانشکده علوم ریاضی برگزار شد.
دکتر گیلانی در توضیح مراسم شب چله به مقدس بودن عدد 40 در مردمان قدیم اشاره کرده و مردمان ایران را مردمانی شاد دانستند که به بهانه های مختلف جشن و سرور برپا می‌کردند. ایشان در ادامه به فلسفه این جشن و شادی ها بین مردم ایران پرداختند و بیان کردند که آن‌ها به زندگی به عنوان فرصتی نگاهی می‌کردند که باید لحظه های آن را مغتنم شمرد. دکتر گیلانی در ادامه به پیوند خرد و شادی اشاره کردند و سخاوت، مهر و محبت را از ویژگی انسان‌های شاد دانستند و توضیحاتی در خصوص جدا شدن انسان از طبیعت بخاطر عقل گرایی ارائه دادند. دکتر گیلانی در انتها با بیان اینکه توانگری به خرسندی ست، شاهنامه فردوسی را شادی نامه معرفی کرده و خواندن آن را توصیه کردند.
این جلسه باحضور اعضای محترم هیأت علمی و سایر علاقمندان برگزار شد و با پاسخگویی آقای دکتر گیلانی به پرسش های مطرح شده از سوی حاضرین و اهدای تقدیرنامه ای از طرف دانشکده علوم ریاضی به پایان رسید

1falsafegilani