سخنرانی عمومی تحت عنوان «کهاد علوم داده» با سخنرانی آقای دکتر مسعود مظلوم، محقق پژوهشی آموزشی مدعو از دانشگاه آمستردام هلند، شنبه 23 بهمن ماه سال ۱۴۰۰ ساعت ۱۲ ظهر به صورت مجازی در دانشکده علوم ریاضی برگزار شد.
دکتر مظلوم در ابتدا داده را رگ حیاتی اقتصاد عصر جدید (اقتصاد دیجیتال) که منجر به ارزش افزوده خواهد شد معرفی کردند. ایشان علم داده را زمینه ای بین رشته ای معرفی کرده که تمرکز آن بر روی آنالیز و تحلیل داده هایی با حجم زیاد است. علم داده می‌تواند پترن های پنهان را بصورت اتوماتیک پیدا کند و مدل‌ها و پیش بینی هایی را بر اساس آن پیشنهاد دهد.
دکتر مظلوم در ادامه مراحل حل مسائل با استفاده از علم داده که متشکل از : پیدا کردن مساله (Business Problem)،  جمع آوری داده (Data Acquisition)، آماده سازی داده (Data Preparation)، تجزیه و تحلیل داده های اکتشافی (Exploratory Data Analysis)، مدلسازی داده ها (Data Modeling)، دیداری سازی و ارتباط (Visualization and Communication) و استقرار و نگهداری (Deploys and Maintains) را بیان کردند. ایشان برگزاری دوره هایی توسط مرکز نوآوری علم داده به منظور آموزش این مهارت ها به دانشجویان و علاقه مندان را نوید داده و به برگزاری میتاپ های ماهانه توسط این مرکز اشاره کردند. ایشان پس از ارائه مثال‌هایی از کاربرد علم داده در زمینه های مختلف، به مهارت ها و دانشی که دانشجویان در کهاد علم داده کسب خواهند کرد پرداخته و انتظارات دانشجویان و اساتید از کهاد علم داده و خروجی آن پرداختند. ایشان در انتها علم داده را ترکیب یکتایی از تفکر علمی، هوش تجاری و مهارت برنامه نویسی دانستند.
این جلسه باحضور اعضای محترم هیأت علمی و سایر علاقمندان برگزار شد و با پاسخگویی آقای دکتر مظلوم به پرسش های مطرح شده از سوی حاضرین و اهدای تقدیرنامه ای از طرف دانشکده علوم ریاضی به پایان رسید.

1kahad14002kahad14003kahad14001