چهارشنبه 18 اسفند ماه 1400، سالن همایش کارخانه نوآوری مشهد میزبان سومین گفتمان علم داده مشهد بود. دانشکده علوم ریاضی مشهد با همراهی مرکز نوآوری شهری شهرداری مشهد و حمایت اسکای روم گفتمان علم داده را برگزار کردند. از این همایش نزدیک به صد نفر علاقمند از دانشگاه و کسب و کارهای مرتبط با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری و حدود 90 نفر به صورت برخط استقبال کردند.

در ابتدا جناب دکتر مسعود مظلوم ضمن خوش‌آمدگویی به تمام حضار، با معرفی حامیان سومین گفتمان، دانشگاه فردوشی مشهد، دانشکده علوم ریاضی، پارک علم و فناوری خراسان رضوی، مرکز نوآوری شهری مشهد، اسکای روم، انجمن رویدادهای سبز، کارخانه نوآوری مشهد، انجمن علمی دانشکده علوم ریاضی و آزمایشگاه علم داده دانشگاه فردوسی مشهد سخنان خود را آغاز کرد. ایشان ضمن اشاره به اهمیت ارتباط صنعت و علم داده، خلاصه‌ای از گفتمان گذشته را بیان کردند. دکتر مظلوم در ادامه توضیحاتی درمورد ویژگی‌ها و اهمیت بینایی کامپیوتر ارائه دادند. در ادامه این جلسه، جناب آقای دکتر محمد امین صادقی، عضو هیئت علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و سخنران علمی این گفتمان، با معرفی ابن هیثم و فعالیت‌های او در حوزه بینایی سخنرانی خود را آغاز کردند. ایشان با بیان تاریخچه بینایی کامپیوتر، به روند رشد این حوزه اشاره کردند. به گفته ایشان در اواخر دهه 2000 یکی از مسائل بوجود آمده این بود که با ا فزایش داده‌ها، کارایی افزایش پیدا نکرد و در نتیجه، روشهای سنتی در پردازش تصویر و بینایی کامپیوتر منسوخ شد. دکتر صادقی در ادامه به فعالیت های خود در این حوزه اشاره کرده که یکی از آن‌ همکاری با دانشگاه MIT در آماده‌سازی نقشه‌هایی در حوزه راهنمایی و رانندگی و بررسی نقاط مختلفی که بر اساس داده‌های ماهوارهای و تاریخچه تصادفات احتمال تصادف در آنها وجود دارد، می‌باشد.

در ادامه جناب آقای دکتر حسین کافیان، هم بنیان گذار و مدیرعامل شرکت دانش بنیان ویراسنس و سخنران تجاری این گفتمان، سخنرانی خود را آغاز کرده و پس از اشاره به برخی از تجربیات ناموفق خود، گستره فعالیت های خود در شرکت ویراسنس را بیان کردند. این شرکت در ابتدا در حوزه‌های صنعت، پزشکی و دامپزشکی فعالیت‌هایی سفارشی برای مجموعه‌های مختلف انجام داده و پس از این تجربه، به آماده‌سازی محصولاتی در حوزه هوشمندسازی خط تولید و اتوماسیون صنعتی و سیستم نظارتی هوشمند پرداختند.

1-3rddade2-3rddade3-3rddade4-3rddade