55امین کنفرانس ریاضی ایران در تاریخ 24 الی 26 مردادماه سال 1403 به همت دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید. این کنفرانس با سخنرانی آقای دکتر مسعود میرزائی رئیس محترم دانشگاه فردوسی مشهد در محل هتل پارک حیات مشهد آغازگردید و در ادامه مراسم افتتاحیه پیام وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص اهمیت علوم پایه بویژه ریاضیات قرائت شد. سپس بترتیب آقایان دکتر احمد عرفانیان دبیر کل کنفرانس، دکتر کاظم خشیارمنش دبیر علمی و دکتر محمد صال‌مصلحیان رئیس انجمن ریاضی ایران گزارشات مربوط به کنفرانس را ارائه نمودند. هم‌چنین اهداء جایزه پروفسور فاطمی به آقای نعمت عبدی دبیر ریاضی برگزیده استان خراسان رضوی، جایزه دکتر عباس ریاضی کرمانی به بهترین مقاله ارائه شده در کنفرانس ریاضی قبلی بصورت مشترک به آقایان دکتر محمد فرخی درخشنده و دکتر علی اکبر یزدان‌پور و جایزه پروفسور هشترودی به بهترین مقاله ارائه شده در سمینار هندسه و توپولوژی به آقای دکتر رضا سیدعلی تقدیم گردید.
تعداد شرکت کنندگان در این کنفرانس بیش از 700 نفر از اندیشمندان، اساتید، دانش‌آموختگان دکتری و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ریاضی و گرایش‌های متنوع آن در زمینه‌های محض، کاربردی، میان‌رشته‌ای و آمار و احتمال از دانشگاه‌های سراسر کشور و مدعوین خارج از کشور بوده‌اند.
در این کنفرانس بیش از 300 مقاله علمی و 100 پوستر ارائه گردید. بعلاوه چندین کارگاه آموزشی کاربردی همزمان با دیگر برنامه‌های کنفرانس برگزار شد. از جمله کارگاه‌های " کاربردهای ریاضیات در زمینه‌های رمزنگاری و هوش مصنوعی" برای فرماندهی انتظامی خراسان رضوی و " روش نوین در تدریس ریاضی عمومی با استفاده از نرم‌افزارهای ریاضی" برای کلیه شرکت کنندگان در کنفرانس و هم‌چنین کارگاه آموزشی ضمن خدمت به مدت 8 ساعت برای دبیران ریاضی استان خراسان رضوی جهت آشنایی با شیوه‌های نوین تدریس ریاضی در آموزش و پرورش و استفاده از هوش مصنوعی و نرم‌افزارهای ریاضی در تدریس دروس ریاضی اشاره نمود.
از جمله نقاط بارز این کنفرانس نسبت به دوره‌های گذشته، برگزاری دو دوره فشرده قبل و بعد از مدت برگزاری کنفرانس بوده است. دوره فشرده اول " بهینه‌سازی ترکیبیاتی و نظریه گراف" که در روزهای 21 و 22 مردادماه در دانشکده علوم ریاضی بصورت آنلاین و رایگان برای تمامی اعضای هیأت علمی و دانشجویان سراسر کشور برگزار شد و دوره فشرده دوم " نظریه گروه‌های متناهی" که در روزهای 27 و 28 مردادماه توسط پروفسور اسماعیل از کشور ترکیه بصورت آنلاین و به زبان انگلیسی برای تمامی شرکت کنندگان داخل و خارج از کشور بصورت بین‌المللی برگزار گردید.
شایان ذکر است، اولین کنفرانس ریاضی در ایران در سال 1349 برگزار شد. دانشگاه فردوسی مشهد افتخار میزبانی 11، 22، 33 و 44 و 55‌امین کنفرانس ریاضی ایران را که سالانه در هر یک از دانشگاه‌های کشور برگزار می‌گردد، عهده‌دار بوده است.

 155conf1403255conf1403355conf1403455conf1403555conf1403655conf14037355conf1403

puremath4

گروه ریاضی محض

appmath

گروه ریاضی کاربردی

stattistics

گروه آمار

compsc

گروه علوم کامپیوتر